Opposites attract – of toch niet?

‘Tegengestelden trekken elkaar aan’.

 

In romantische films is het een razend populair onderwerp : “Ernstige heldin valt op vrijbuiter. Conventionele heer raakt zijn hart kwijt een prettig gestoorde dame. Intellectueel ontmoet zijn ongeschoolde muze.”

Successcenario’s met onveranderlijk een happy end. Maar is dat in het echte leven ook het geval?

Wetenschappelijk onderzoek wijst in een andere richting.

Uit een resem studies blijkt dat stabiele, bevredigende relaties vaak ontstaan uit de combinatie van twee gelijkgestemde persoonlijkheden : omwille van genetische factoren, op basis van gedeelde waarden, of als van socio-economische factoren als opvoeding en opleiding.

 

Wat de exacte verklaring ook moge zijn, de eindconclusie is dezelfde: aantrekkingskracht tussen persoonlijkheden met dezelfde karaktertrekken en preferenties is een optimale voedingsbodem voor een veelbelovende start van een relatie.

Het faciliteren hiervan is de core business van ernstige matchmaking.

Anticiperen op overeenkomsten in persoonlijkheid en achtergrond is dan ook één van de factoren die matchmaking zo effectief maakt.

Die gerichte zoektocht naar een professioneel gescreende ‘kandidaat’ die aansluit bij de achtergrond en interesses van de cliënt: dat is de focus bij Berkeley International Belgium.

Van primordiaal belang in dit proces is uiteraard de personal touch.

Interviews, in depth-gesprekken en de nauwkeurige puzzelsessies om de meest compatibele koppels met elkaar in verbinding te stellen, zijn elementen die moeilijk te kloppen zijn.

(Geen algoritme krijgt dit voor elkaar.)

Om het lapidair te stellen: kandidaten die bij voorbaat geen gedeelde interesses, waarden of achtergrond hebben, gaan bij de kennismaking al minder slaagkansen hebben.

Het is dus een groot voordeel om die ‘voorronde’ te passeren zonder teveel tijdverlies of hartzeer.

De matchmaker verzorgt deze preselectie.

Eens dat stadium voltooid, is het tijd voor een eerste ontmoeting.

Niet makkelijk. Voor niemand.

Het is een fase waarin op korte tijd zoveel doorslaggevende indrukken worden gemaakt, met de navenante beslissingen, dat een beetje geluk alle verschil kan maken.

Liefst het soort geluk dat je kan sturen.

En hierbij geldt: de cliënt is de kapitein, de matchmaker het kompas.

Berkeley International Belgium